Zemplínský kapor 2013 očima týmu Mikbaits - Ondřej Macků

Téma Nezapomenutelné zážitky Ostatní články, publikováno 10. 10. 2013, přečteno 3553x.

Kluci z týmu Mikbaits, kteří se umístili na celkovém druhém místě Carp ligy 2012 vyrazili na závod Zemplínský kapor 2013. Jejich první zkušenost na tomto závodě popisují v tomto článku.

Závody na Zemplínské Šíravě jsem registroval od samého začátku jejich konání. Líbilo se mi, že jsou pořádány na obrovské svazové vodě a jsou velice dramatické díky nevelkému počtu lovených ryb. Mám rád závody, kdy každá ulovená ryba znamená změnu v pořadí. Původně jsme jako druhý tým Carp ligy měli nárok startovat na tomto závodě už v roce 2012, ale různé důvody nám nedovolily se závodu zúčastnit. V loňském ročníku Carp ligy jsme ale celkové druhé místo obhájili a tak jsme měli nárok na reparát a tedy nám znovu připadla možnost se závodu na Zemplínské Šíravě zúčastnit. Začali jsme zjišťovat informace o revíru a jeho obsádce a pomalu dávat dohromady plán, jak na to.

1-nahled

Naše první bodovaná ryba…

Musím přiznat, že jsem se sice na závody velice těšil, ale zároveň jsem měl jisté obavy z neznámé obrovské vody. Příjezd na Šíravu nám po nepříliš pohodlné cestě napříč celým Slovenskem vyšel na pozdní noční hodiny a tak jsme si Šíravu, nebo aspoň její část, mohli prohlédnout až v v sobotu ráno, chvilku před losováním. Věděl jsem, že je to velká voda, ale až nyní mě rozloha Šíravy fascinovala. Mám rád velké vodní plochy a na Šíravě jsem se od začátku cítil skvěle. Los pro nás tradičně nedopadl dle našich představ a i když byl Palkov 1, podle všech znalců Šíravy nejlepší místo nadosah, připadla na nás Prímestská oblast č.3. Sektor, který jsem si přál ze všeho nejméně, protože výsledky předchozích ročníků hovořily jasnou řečí – v tomto sektoru se chytalo nejméně ryb. „No to nám to hezky začíná“, říkal jsem si. Jinak ale musím vyseknout velkou poklonu před organizátory závodu. Úvod závodu a losování probíhalo perfektně bez nejmenšího problému.

2-nahled

Počasí bylo někdy skutečně nepříjemné…

Po příjezdu na vylosované místo se nám odhalila Šírava v téměř celé kráse. Vyjasnilo se a my si mohli pořádně prohlédnout obrovskou vodní plochu s Vihorlatskou vrchovinou tyčící se okolo. Nádhera. Průzkum dna v našem sektoru už ale tak pohádkový nebyl. Dno se velice pozvolna svažovalo až do hloubky 5m bez jakýchkoliv zlomů, vyvýšenin, nerovností, prostě placka. Pro představu – dno klesalo tak pozvolna, že 800m od břehu se hloubka zastavila na 5,2m a dál neklesala. Leckterá fotbalová hřiště jsou ve větším svahu než naše lovné místo. Přesto jsme ale po několika hodinách práce s echolotem našli dvě místa, která vypadala slibně. Jedno z nich byl zřejmě pozůstatek nějaké lidské činnosti – kousek kamenitého dna a jakési trubky vyčnívající ze dna. Druhé místo byl velký potopený strom. Třetím prutem jsme se rozhodli chytat blízko břehu na odhoz a čtvrtým prutem lovit víceméně na náhodu a zkoušet různé vzdálenosti od břehu a různé hloubky.

3-nahled

Pletená šňůra je při lovu na velkou vzdálenost velkou výhodou…

Neděle ráno a začátek závodu je tu. Nejprve dva pruty nahazujeme pouze kousek od břehu a dva vyvážíme na slibná místa. Snad po pěti minutách máme prvního cejna na blízký prut. Nához zpátky a další pomalý padák. No potěš. Luďa ale volá „tohle není cejn, je to kapr“. Moc mu sice nevěřím, ale i tak se jdu podívat blíž a skutečně vidím prut v křivce, která cejnovi neodpovídá. Že by kapři byli natlačeni silným větrem blízko břehu? Boj trvá jen chviličku a za chvilku je kapr v podběráku. Bohužel má však jen lehce přes 2,5kg a tak je nebodovaný. Hodnotí se ryba od 3kg. Škoda, ale je to vlaštovka, která nám vlévá naději do žil. Za chvilku se rozjíždí i prut od potopeného stromu. Kapr je však podobně velký jako jeho předchozí kolega.

4-nahled

14,36kg závodní radosti…

Během dne chytáme asi 12kaprů do 3kg a žádného většího. Cejny ani nepočítáme. Boduje především blízký prut na odhoz a tak nám počet cejnů příliš nevadí. Z vývozu by to bylo horší. Mysleli jsme si, že se přes menší kapry prochytáme i na ty trochu větší, bodované. Opak byl však pravdou a my stále chytali pouze kapry do cca 2,8kg. V noci přichází první záběr i z nejvzdálenějšího místa od těch zmiňovaných kamenů. Paráda, kapr rovných 5kg a naše první body. Máme velkou radost. Druhý den začíná podobně jako ten první sérií záběrů na odhozový prut, ale opět nebodované ryby. Když už se u jedné ryby zdálo, že by mohla mít ty správné parametry, vypíná se před podběrákem. Škoda.

5-nahled

Naše druhá ryba přes 14kg v jednom dni…

Ve všech sektorech se chytá hodně ryb včetně kousků přes 10kg. My pořád jen cejny a nebodované kapry. Nefungují ani místa, kterým jsme tak věřili. Další noc jsme úplně bez záběru. V úterý ráno vyvážíme jeden z prutů cca 800m od břehu. Nic tam sice není, všude jen rovné dno s vrstvou bahna, ale je zde největší hloubka z našeho sektoru, tak to chceme zkusit. Zrovna lamentuju nad tím, že je to chytání „na hovno“, když na tak obrovské ploše vyvážíme na náhodu na místa, která nejsou vůbec ničím zajímavá, když přichází právě na tento prut záběr.  Hurá na vodu a za chvilku už vezeme ke břehu kapra přes 7kg. Náhoda, nebo se ryby motají v této vzdálenosti a konstantní hloubce 5,2m i přesto, že na dně není nic zajímavého? Prut ihned vracíme na stejné místo podle GPS a čekáme, co dál. V podvečer na tento prut přichází další záběr. Přijíždíme nad šokovku a ta pevně visí v nějaké vázce. Zapínáme echolot a pod námi nic, jen rovné bahnité dno. Nechápeme, za co to kapr pověsil, ale nepomáhá ani kotvičkování a tak zklamaní montáž trháme.

6-nahled

Startovali jsme pod hlavičkou Carp Clubu ČR

Přesouváme do této vzdálenosti dva pruty, ale necháváme mezi nimi široký rozestup, ať se vzájemně nezavírají. Večer přichází takový sajgon, jaký jsem snad ještě u vody nezažil. Musíme oba čluny vytáhnout na břeh a pořádně zatížit, jinak bychom je hledali asi až na Ukrajině. Celou noc se modlím, aby mi neuletěl bivak. Nechápu, co musí prožívat kluci na sektorech Lúčky a Zálužice, protože my jsme ještě v podstatě za větrem a největší nápor větru schytávají právě tam. „Snad to všichni v pohodě přežijou“, říkám si. Ráno nám rozhodčí volají, jestli jsme v pohodě a že je odvolaná černá vlajka a můžeme na vodu. Na obou zmiňovaných sektorech je zničených několik bivaků, zlámané pruty, z Palkova to jednomu týmu odneslo člun a z hlavního stanoviště celý přístřešek. No, ještě to relativně dobře dopadlo. Převážíme všechny pruty, které byly pochopitelně úplně jinde, než jsme je pokládali. Vítr byl skutečně mimořádně silný a na místě se neudržela ani 350g olova. Přes den se nic neděje, spoléháme na noc. A skutečně, v 22h přichází jízda znovu na prut z velké vzdálenosti. Kapr lehce přes 6kg, super.

7-nahled

Krásný západ slunce…

Ráno už za světla další záběr. Ve velkých vlnách není zdolávání snadné, ale daří se a my podebíráme prozatím naší největší rybu. Odhadujeme 12–13kg, proto jsme příjemně překvapení hmotností 14,36kg! Supeeeeer.  Odpoledne další záběr na tentýž prut. Od začátku je jasné, že jde opět o velkou rybu. Nedostávám ani centimetr vlasce zadarmo a modlím se, ať už je ryba v podběráku. Jo, je to tam! Tlustá mohutná ryba, které tentokrát tipujeme přes 15kg, ale bohužel „jen“ 14,44kg. Rázem se dostáváme o hodně příček nahoru. Nálada v týmu je skvělá a užíváme si perfektní dramatický závod. Vyvážíme dozadu tři pruty a na původním místě necháváme jenom ten z kamenitého místa. V podvečer přichází další bodovaný úlovek. Ikdyž pouze necelých 6kg, i tak se z jeho zdolání velice těšíme. Každá ryba nás posouvá nahoru a především bojujeme se sousedním týmem o vítězství v sektoru.

8-nahled

Když bylo jasno, ukazovala se Šírava v celé své kráse…

Další den je u nás bohužel mrtvý, záběr nepřichází. Ryba ale nebere ani sousedním týmům. Stále držíme těsné vedení v našem sektoru. Je před námi poslední noc. Máme náskok cca 8kg na vítězství sektoru oproti sousednímu týmu Nutra. Kluci to ale určitě nevzdávají. Po půlnoci přichází konečně další záběr. Jedeme s Luďou na vodu. Kapr krouží snad 15minut okolo člunu a vypadá to na další velkou rybu. Nakonec podebíráme dlouhého nižšího šupíka. Hmotnost 10,66kg. Super, teď už to snad udržíme. Ráno v 8 hodin závod končí. Sousedi sice v noci bodovaného kapra ulovili, ale na nás to nestačilo. Přesto však klobouk dolů před jejich výkonem. Na vyhlášení výsledků nám gratulují a sdělují, že v noci o dvě slušné ryby přišli. Uff, tak to jsme měli kliku. S celkovou hmotností 64 360 g končíme celkově 11. a v našem sektoru 1. Asi to mohlo být i lepší, ale přesto jsme spokojení. Asi jsme ani nedoufali, že bychom se bez jakékoliv znalosti revíru hned napoprvé umístili lépe.

9-nahled

Cenné vítězství sektoru!

Zemplínský kapor 2013 se mi vryl do paměti nejsilněji ze všech závodů, které jsem kdy absolvoval. Slavný Ross „Money“ Honey, pořadatel World Carp Classic by se měl přijet podívat na Šíravu, jak se dělají závody tohoto formátu. Když k perfektní organizaci přidáte ještě nádhernou lokalitu, nejde být nespokojen. Tak snad zase za rok na Šíravě!

Za Carp Club ČR a Mikbaits tým Ondra Macků, Petr Hošek a Luděk Vala

V diskuzi je 20 příspěvků.

Zobrazit diskuzi k tomuto článku

Nejbližší kaprařské akceDalší

Žádné aktuální akce.

Všechny akce

Akční nabídky e-shopůVšechny slevy

Název lorem ipsum

Zvýhodněná originální Akce nulla augue urna, pretium a dictum eu.

cena: 2 987,- Kč

Produkt co houká a píska

Akce nulla augue urna, pretium a dictum eu, sagittis non elit. T scelerisque risus...