V Německu na řece Mosele - Jake Langley-Hobbs

Téma Dobrodružství Jakea Langley-Hobbse, publikováno 1. 2. 2013, přečteno 5376x.

Další z příběhů Jakea Langleyho Hobbse, tentokrát z německého úseku řeky Mosely v překladu Davida „Vectifa“ Fořta. Když článek dodělal, prohlásil několik nepěkných slov o tom, kolik práce to dalo. Příjemné počtení :- )

K rybaření na německé řece Mosele jsem se dostal pouze shodou okolností. Nikdy jsem neměl v plánu zde rybařit, ale plány se někdy mění a nabízí se vám nějaká nová příležitost. Byla to určitě dobrá změna plánu, o čemž jsem se za nějaký čas přesvědčil. Lov na velkých řekách představuje v mnoha ohledech extrémní výzvu a já jsem tak získal mnoho nových zkušeností. Vyrostl jsem na lovu pstruhů a úhořů na řece Esk v Yorkshire, ale toto říční rybaření bylo naprosto odlišné od říčního rybolovu jaký představuje řeka Mosela. Můj nájemník se rozhodl opustit dům v Anglii, což byl ten pravý důvod pro změnu mých plánů. Znamenalo to, že mám pouze dva týdny, které mohu strávit v Německu předtím, než se budu muset vrátit na jeden nechtěný týden do UK, abych zachránil můj poněkud zanedbaný dům. S odstupem času se mi zdá, že mi možná to bylo nějaké znamení. Říká se přece, že vše se děje z nějakého důvodu!

jpeg-1-nahled

Můj první německý kapr z velké štěrkovny…

Krátký čas jsem v Německu před návštěvou Mosely také věnoval rybaření na jedné velké veřejné štěrkovně, která ukrývá dva nebo tři extrémně velké kapry a hrst menších exemplářů. (Jen chci doplnit, že to není ta pískovna, kde žije obrovský šupináč jménem Mary). Na mé první výpravě se mi podařilo ulovit jednoho lysce o hmotnosti 11.3kg, kterého jsem chytil na mělčině v hloubce 1m. Ráno předtím jsem na tomto místě viděl kapry vyskakovat. Sám jsem zde 5 dní předtím krmil. Vzhledem k velikosti vody a pouze malé obsádce kaprů zde můžete nakrmit několik dní dopředu, ale nic vám nezaručí, že kapři vaši návnadu najdou. Žijí tu také obrovští sumci a tak se zdá, že se zde vyskytuje jen velmi málo jiných, menších druhů ryb, které by mohly okusovat několik dní starou návnadu.

jpeg-2-nahled

Kde by jste raději byli?

K rybolovu v Německu nejprve potřebujete vyřídit několik životně důležitých věcí. Musíte si vyřídit ty správné papíry! První věcí, kterou budete potřebovat je vaše “Modrá karta.” Pokud jste návštěvníkem země, můžete si ji poměrně snadno opatřit na městském úřadě v každém větším městě. Ta stojí 8 EUR na rok nebo 35 EUR na pět let. K vyřízení budete potřebovat jednu pasovou fotografii a pas. Pokud jste Němec, není vůbec jednoduché si “Modrou kartu” opatřit.

jpeg-3-nahled

Lodě jsou obrovské a můžete pozorovat jak odvádějí vodu a vaše vlasce se napínají…

Musíte se nejprve přihlásit do kurzu a prokázat, že umíte zacházet se člunem a máte rybářské dovednosti. Musíte také umět zabít humánním způsobem rybu a brát ohledy na ostatní rybáře. Je to test, kterým musí projít každý německý občan, než může začít s rybařením. Jakmile jste držiteli modré karty, tak si můžete zakoupit lístek na řeku, případně na nějakou klubovou vodu. V Německu nemají krajské nebo celosvazové povolenky jaké máme u nás. “Modrá karta” se musí obnovovat každý rok nebo ve stanovenou dobu. Já jsem si zakoupil pětiletou “Modrou kartu” a s ní pak další potřebné povolenky na zmiňovanou velkou pískovnu a řeku Moselu. Nyní jsem byl konečně připravený.

jpeg-4-nahled

Můj první, se štěstím ulovený kapr z Mosely…

Traben-Trabach, sídlo Imperial Fishing se nachází na břehu řeky Mosely. Tady vyrůstal a začal rybařit můj sponzor Max Nollert. Měl jsem tak k dispozici zkušeného průvodce, který mi dal důležité rady. Když jsem pak na doporučeném místě vybaloval vybavení, bylo to poprvé, co jsem rybařil na řece od roku 1990, kdy jsem lovil na Avoně.Neměl jsem tušení, jak navykovým se mi tento druh rybaření stane. V plánu jsem měl lovit na tomto místě pouze dva dny.

jpeg-5-nahled

Poslední foto mého místa před návratem do UK…

První prut jsem nahodil do větší hloubky na místo, které jsem si nejprve prozkoumal. Právě jsem si chystal druhý prut, když okolo projel první z velkých člunů. Jak projel, měl jsem padák. Sledoval jsem vlasec, který se začal zase natahovat. Zvedl jsem prut a vytáhl jsem nedotčenou montáž. “To je divné,” pomyslel jsem si. O deset minut později se to opakovalo. Každý, kdo již okusil rybaření na velkých řekách se teď asi bude válet smíchy a bude vědět, co se dělo. Mně to trvalo tři lodi, aby mi došlo, že tyto lodě jsou tak velké a mají takový tlak na vodu, že ta se stáhne ze břehů, což vám způsobí padák nebo se vám natáhne vlasec pokaždé, když okolo vás projedou. První lekci jsem tedy úspěšně zvládnul!

jpeg-6-nahled

Zkoumání lovného místa, ze kterého jsem ulovil svého prvního kapra z Mosely…

Pokračoval jsem v rybolovu a s příchodem večera se začal snižovat i počet projíždějících lodí a alarmy se uklidnily. Z jezerního rybolovu jsem byl zvyklý na to, že každé pípnutí obvykle něco znamená. Na řece, kde moje Nevilly propípávaly snad každou minutu mi chvíli trvalo, než jsem je seřídil. Musím přiznat, že během těch prvních hodin jsem rozlil hodně horkého čaje. Před půlnocí jsem chytil jednoho tlustého tlouště, ale kapry jsem během noci neslyšel. S příchodem rána začaly zase pravidelně jezdit lodě a já začínal mít těch říčních nesmyslů už opravdu dost. Dokonce si myslím, že jsem přísahal, že již nikdy na řece s velkými loděmi lovit nebudu! Jak jsem se však mýlil?

jpeg-7-nahled

Dva cyklisté, kteří sledovali můj souboj s tímhle malým kapříkem a vyfotili nás…

Řeka Mosela tvoří klikatou páteř regionu Mosel-Saar-Ruwer a mění směr tak často, jak teče na severovýchod směrem k Rýnu. Její meandry tvoří téměř 250km, ale vzdušnou čarou je to zhruba poloviční vzdálenost. Spolu se svými dvěma malými přítoky řekami Saar a Ruwer, vytváří Mosela jeden geografický subject. Tato oblast je vyhlášená svým vínem Riesling určitě vice, než lovem kaprů. Ten samý den odpoledne jsem se sbalil a vyrazil do Traben-Trabachu okoštovat nějaké to víno. Jak jsem tam tak seděl a pozoroval lidi, naproti místu, kde jsem zaparkoval svoji dodávku se rozkládala oblast, o které mi Max tvrdil, že byla velmi dobrá v minulosti, ale sám tam nikdy nerybařil. Víno chutnalo skvěle a čím vice jsem byl opilý, tím více se mi to místo líbilo. O pár hodin později jsem byl připravený dát řece ještě jednu šanci a vyrazit. No, rozumíte tomu? Protože jsem měl vše nachystané v dodávce, bylo jen otázkou chvíle postavit stojan, nahodit pruty a zakrmit kilem boiliesu. Rozhodl jsem se, že přespím na sedadlech místo na lehátku. Svojí roli v tomto případě sehrálo především víno a tak jsem zvolil tuto línou možnost. Psi již byli ve svých boudách, připraveni k odletu do Anglie následující den. S příposlechem na palubní desce jsem se odebral ke spánku. Někdy potřebujete při rybaření určitou dávku štěstí a tohle byla přesně ta situace. Když jsem nahazoval pruty, už se stmívalo a tak nebyl čas na nějaké pořádné umístění. Mrsknul jsem je tam dle svého uvážení a bylo to.

jpeg-8-nahled

12,5kg říční síly…

Po nepohodlném několikahodinovém spánku mě ve 4h ráno probudil alarm, který nejprve dvakrát pípnul, pak znovu, až přešel v pořádnou jízdu. Vyletěl jsem z auta a v místě, kde vlasec směřoval do vody jsem uviděl několik kachen a také větev! Když jsem prut zvedl, všiml jsem si, že to nebyly kachny ani větev, kdo byl zodpovědný za celou akci, ale byla to ryba. Po pěkném souboji se vše otočilo v můj prospěch a mého prvního se štěstím zdolaného kapra z řeky Mosely. Byla to jikernačka o hmotnosti 12kg a za ranního světla jsem si s ní pořídil několik fotografií. Teď jsem byl šťastný, že jsem dal řece další šanci. Dokonce se nemůžu dočkat, až se vrátím z Anglie a budu to tady moci znovu zkusit! Když jsem následující den sdělili tuto novinu Maxovi, rozhodli jsme se, že se na tuto oblast řeky podíváme trochu zblízka a použijeme jeden z Maxových člunů s echolotem. Ten odhalil prudký pokles na 10m, odkud se dno zvedalo na 4m a zase pokleslo na 5m. Vypadalo to jako pěkná vyhlídková trasa pro kapry a zdálo se, že Maxova předtucha byla všechny ty roky na místě. Slíbil mi, že mi tady po dobu mé nepřítomnosti bude každý druhý den zakrmovat a já se sem na tři dny a noci vrátím, než vyrazím na World Carp Classic.

jpeg-9-nahled

Moje první parma, vzácná fotka…

Vracím se z Anglie. Jsem vybavený třemi novými taškami Trakker Armo Barrow, abych si mohl udělat pořádek ve výbavě. Nemůžu se dočkat návratu na Moselu. Místo bylo během času, který jsem byl v UK každodenně zakrmováno a hodně jsem si na následující den, kdy jsem měl po večerní pařbě v Trieru vyrazit zase k vodě, věřil. Po týdnu v Anglii, který byl plný stresu to byl skvělý pocit mít zase venku pruty. Používal jsem stejnou sestavu jako obvykle, jen jako nástrahu jsem použil jednu plovoucí kuličku. Mojí volbou byly “half & halves” od Imperial Baits, protože jsem se domníval, že jasně viditelná bílá strana bude tím správným dráždidlem pro projíždějící mlsné tlamky. Mimo to jsem na tuto nástrahu take zdolal svého prvního kapra na Mosele. Nahodil jsem pruty rozhodl se přespat v bivaku bez přehozu, protože na tomto místě není dovolené kempování a to i přesto, že je tu povolen noční rybolov. Je nutné zachovat určitou diskrétnost. Pesany jsem vyzvedl již dříve a protože jsem mohl mít vedle místa zaparkované auto, byli naprosto spokojeni, že mohli přespat v boudách na svých postelích s otevřenými postranními dvířky, al fresco style! Mají to tak rádi. Pořád na mě vidí a nejsou tak nervózní!!

jpeg-10-nahled

Můj nový německý osobák a také můj nový říční osobák…

Netrvalo to dlouho a připojil se ke mně Max, který právě skončil nějakou práci. Posadil se nedaleko po mé levici. Jeho největší kapr z řeky Mosely je šupináč 19.8kg. Kapří populace zde není tak velká jako na Mosele ve Francii a šance ulovit kapra přes 20kg je velmi malá, ale není to nemožné. Neoficiálním rekordem je zde šupináč přes 20kg. Okolo půlnoci jsem ulovil dva tlouště a cítil jsem v kostech, že se kapři za chvíli objeví. Nemusel jsem čekat příliš dlouho. Záběr přišel ve 2h ráno. To, co následovalo byla pěkná kovbojka a mně se to muselo samozřejmě stát právě ve chvíli, kdy jsem poprvé rybařil s Maxem. Byl to docela trapas! Ryba vyrazila po proudu a zdála se docela silná. Zajela mi pod můj druhý vlasec. Opatrně jsem slezl dolů k vodě ze strmého břehu, abych neuklouzl po kamenech. Když se mi to podařilo, tak se ryba otočila a vyrazila zpátky proti proudu a přejela mi další vlasec. Max stál nade mnou a snažil se ten prut zvednout a rozmotat ho, aby celou situaci vyřešil. Ve tmě a ve dvou lidech se však věci ještě vice komplikují. Max mluví velmi dobře anglicky, ale v tuto ranní hodinu nám ani tohle nepomohlo a vše se dokonale zamotalo. Úplná kalamita! Překousnul jsem vlasec na druhém prutu a požádal Maxe, aby držel vlasec, zatímco jsem se snažil rozmotat vlasec, který se mi omotal kolem navijáku. Celou tu dobu ryba na druhém konci silně zabírala a já musel popocházet dopředu, protože jsem jí nemohl dát ani metr. Hladina řeky mezitím prudce klesla. Nakonec se nám ryba vypnula a my jsme tam na sebe zůstali beze slova tupě zírat! Myslím, že kdyby jsme si každý chytali na svém, kapra by jsme bez problémů zdolali. Tohle byl ale přesně ten případ, kdy přehršle snahy pokazí úplně vše. Dodnes se té vzpomínce s chutí zasmějeme, ale tenkrát to byla situace, na kterou jste chtěli hodně rychle zapomenout.

jpeg-11-nahled

Hrozny vynikajícího vína…

Naštěstí později ráno, po tom, co projela jedna z těch obřích lodí, které způsobovaly padáky na obou prutech, se mi jeden vlasec natahoval i po tom, co loď projela a vlasec se začal odvíjet z cívky. Chytal jsem teď pouze na vlastní pěst, zatímco většina normálních duší seděla za svým pracovním stolem a sledovala obrazovku počítače. Já jsem zatím sváděl bitvu s dalším kaprem z Mosely. Stejně jako kapr předtím si to i tento namíříl dolů po proudu. Propletl jsem se mezi pruty a následoval jsem rybu dolů po proudu, abych zabránil zachycení vlasce za kameny podél břehu. Byl to slušný souboj na to, že jsem na jeho konci zdolal 7kg lysce. Vypadal ale opravdu nádherně. Řeka neproudila nijak rychle, ale i přesto využíval všechny své výhody a otáčel, kroutil se a svištěl svým ocasem. Několik turistů a cyklistů zastavilo a sledovalo celou akci. (Nedávno tady vznikla nova cyklostezka, což je zde dnes již velmi běžné). Kapra jsme zvážili a protože jsem zapomněl svůj foťák ve skladu, jak jsem spěchal k vodě, musel jsem použít k focení svůj mobilní telefon, takže se omlouvám za kvalitu fotografie.

jpeg-12-nahled

Mosela je známá pro hrozny Rielsingu, ze kterého je super víno…

V 18h projela další velká loď a já měl ihned záběr, tentokrát ještě divočejší. Cokoliv bylo na druhém konci, hnalo se to dolů po proudu takovou silou, že jsem si myslel, že jsem zasekl lososa. Snažil jsem se postupovat s rybou po břehu, ale vzala si již tolik vlasce, že byla zajetá do kamenitého břehu nějakých 20m po proudu v nepřístupném porostu silných keřů a trnitých stromů. Vždy je tu nějaká šance, ale moje prsačky byly připraveny u druhého prutu pro případ, že bych měl záběr. Problém byl v tom, že ryba byla tak silná, že jsem neměl vůbec šanci si je navléct předtím, než mě odtáhla dále podél břehu. Odkopl jsem tedy boty a skočil jsem do řeky jak jsem byl v trenkách a ponožkách. Kameny jsou zde neskutečně kluzké, myslím, že je na nich dokonce olej z lodní dopravy, takže to je opravdu hazard a vy si musíte dávat velký pozor. Nakonec jsem ucítil uvolnění vlasce a ryba se pustila zpět do středu řeky. Celá tahle akce si nakonec vybrala svoji daň a kapr pomalu zpomaloval a začínal se zdát letargický. Teď jsem potřeboval podběrák, který zůstal ležet na místě, kde jsem ráno podebíral předešlého kapra. Pomalu jsem postupoval po břehu a přitahoval si pěkného šupináče. Jednou rukou jsem uchopil podběrák, vlezl zpátky do vody a podebral svoji vybojovanou odměnu. Rybu jsem rychle vyzvednul, aby se neporanila o kameny a uložil ji do podložky. Je dobré mít jednu podložku připravenou hned u vody, i když je složité předvídat, jak moc se bude zvedat kvůli projíždějícím lodím. Někdy je to v klidu, jindy úplně brutální. Můj kapr nebyl nijak extrémně velký, ale krásně stavěný. Silná ryba, která měla předpoklady být hodně rychlá s naprosto čistou tlamkou. Myslím, že nebyla nikdy předtím ulovená. S hmotností 12.5kg to byl prozatím můj největší německý kapr a podařilo se mi požádat jednoho kolemjdoucího, aby mi ho zvěčnil na můj mobilní telefon. “Nemohu uvěřit, že jsi tohle vytáhl z téhle řeky, “ říká můj obličej na fotografii.

jpeg-13-nahled

Typický pohled na Mosellu s jejími vesnicemi, strmými břehy a spousty vína…

Max se objevil později večer a já se již těšil na další akci. Nejprve však přišel na řadu Max a vytáhnul 12kg šupináče, který překvapivě vůbec nebojoval. Okolo 3.hodiny ráno jsem šel přehodit pruty s čerstvými stringery, když se mi najednou rozjel prut, zatímco já jsem pozoroval krysu, která se mi snažila dostat k boiliesu. Vyskočil jsem, krysa taky a uchopil jsem prut . Tentokrát byl boj klidný. Žádné velké výpady, jen stabilní síla na konci. Tahle ryba věděla, že je chycená, ale moc si z toho nedělala. Max stál za mnou a celé to natáčel. Nemusel mi nijak pomáhat a již za chvíli jsme viděli pěkného šupináče, který plaval pod hladinou. Podařilo se mi ho navést přímo do podběráku a následně ho uložit do podložky. Tmavý šupináč vážil 15kg a byl to můj další německý record. Určitě mi pomohl zapomenout na příhodu z minulé noci!

jpeg-15-nahled

Max Nollert se šupináčem z Moselly…

O dvacet minut později se mi rozjel i druhý prut. Ryba se pohybovala pomalu a poněkud podivně. Netušil jsem, co je to na druhém konci, až do té doby, dokud jsem nepodebral moji první parmu, kterých je na Mosele poměrně dost. Za rozbřesku jsme pořídil několik fotografií mého superšupináče, který byl zasakován v bezpečné vzdálenosti od kamenů a na hluboké vodě. Zůstal jsem ještě poslední den a noc, ale zdálo se, že moje krátká výprava pomalu končí.
Po návratu z World Carp Classicc o několik dní později jsem byl zpátky na Mosele na mém místě. Chytal jsem pouze v noci. Podařilo se mi ulovit několik dalších šupináčů do 12kg a ještě předtím, než jsem pustil svoji poslední rybu předtím, než jsem vyrazil na Liez (to je příběh, který již znáte) jsem zjistil, že jsem v sobě objevil novou vášeň – říční kapraření. Nemohl jsem se toho nabažit a byl jsem rozhodnutý, že ze rovnou z Liez vydám na francouzskou Mosellu. Tam vás vezmu ve svém příštím článku a tam se setkáme s řadou dlaších překvapení.

Uvidíme se příště!
JL-H

V diskuzi je 0 příspěvků.

Zobrazit diskuzi k tomuto článku

Zprávy od vody (10 n.)

Nejbližší kaprařské akceDalší

Žádné aktuální akce.

Všechny akce

Akční nabídky e-shopůVšechny slevy

Název lorem ipsum

Zvýhodněná originální Akce nulla augue urna, pretium a dictum eu.

cena: 2 987,- Kč

Produkt co houká a píska

Akce nulla augue urna, pretium a dictum eu, sagittis non elit. T scelerisque risus...